Virtuti Militari dla żołnierzy na misjach?
PAP | dodane 2011-05-19 (15:29)
A
A
A
Stowarzyszenie Klub Kawalerów Orderu Wojennego Virtuti Militari zabiega o nadawanie tego najwyższego odznaczenia za bohaterskie czyny polskich żołnierzy także na misjach zagranicznych. Minister obrony Bogdan Klich, podobnie jak Kapituła Orderu VM, są przeciwni temu pomysłowi.
Członkowie klubu sprawę tę poruszyli podczas spotkania w Warszawie z okazji 10-lecia klubu.
Do tej pory odznaczenie nadawano jedynie za bohaterskie czyny w czasie wojny. Nie przyznawano go nawet za wyjątkowe działania na misjach. - Grono dam i kawalerów orderu kurczy się w sposób naturalny. Niebawem całkowicie zniknie, a wraz z nim tradycja Virtuti Militari - powiedział podczas spotkania klubu, jego przewodniczący płk Zygmunt Łabęcki.
Zwrócił uwagę, że obecnie klub liczy ok. 220 członków, z tego na jubileuszowe spotkanie mogło przyjechać zaledwie kilkudziesięciu. Reszta odmówiła z powodów zdrowotnych. Kiedy przed dziesięciu laty powstawał klub, wstąpiło do niego 800 odznaczonych. Dziś większa część z nich już nie żyje.
Minister Obrony Narodowej Bogdan Klich, który brał udział w jubileuszowym posiedzeniu stowarzyszenia, odniósł się negatywnie do propozycji kawalerów orderu Virtuti Militari. Podkreślił, iż order jest przyznawany za bohaterskie czyny bojowe w obronie ojczyzny. Żołnierze na misjach walczą o bezpieczeństwo naszego kraju, ale nie w jego obronie i nie o niepodległość.
- Za zasługi na misjach żołnierze mogą być odznaczani gwiazdami: Iraku, Afganistanu i Czadu - powiedział. Dodał, iż projekt ustawy regulującej sprawy kombatantów, którzy brali udział w działaniach polskich kontyngentów za granicą przewiduje możliwość przyznawania odznak honorowych za rany i kontuzje odniesione podczas tej służby.
Starania o wznowienie przyznawania Virtuti Militari mają już długą historię. Stowarzyszenie wystąpiło w tej sprawie jeszcze do prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Zwróciło się do kapituły orderu oraz ministra obrony. Choć ideę wznowienia przyznawania orderu poparło 80% członków Klubu Kawalerów Orderu, spotkała się ona z nieprzychylnym stanowiskiem kanclerza Kapituły Stanisława Komornickiego. Argumentował, że należy zachować wojenny charakter orderu. A Polska nie prowadzi wojny z żadnym z państw.
Order Virtuti Militari jest najstarszym polskim odznaczeniem wojskowym przyznawanym za zasługi na polu walki. Został ustanowiony w 1792 r. przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości był w 1919 r. pierwszym orderem wznowionym przez władze odrodzonego państwa.
Podczas II wojny światowej order był przyznawany żołnierzom walczącym na Zachodzie. W latach 1940-1945 przyznano 5573 orderów Virtuti Militari wszystkich klas. Odznaczenia nadawano także żołnierzom AK i AL walczącym w okupowanej Polsce. Od 1943 r. order nadawano żołnierzom utworzonej w ZSRS 1. Dywizji Piechoty im. Tadeusza Kościuszki. Virtuti Militari przyznawano także po wojnie. Czyniły to zarówno władze na uchodźstwie jak i w PRL. Nieznana jest dokładna liczba kawalerów orderu.
Stowarzyszenie Klub Orderu Wojennego Virtuti Militari rozpoczął działalność w 2001 r., jako organizacja zrzeszająca osoby odznaczone oraz promująca tradycje orderu.
(mp)
wiadomości
w innych serwisach WP
Opinie
Ocena: 0 [0]
~tatek
[2011-05-19 17:02]
Ludzie , ludzie macie coś w tych głowach ? Skandal.
Dla towarzyszy afgańców trzeba szykować SĄDY, jakoś te zbrodnicze "misje " trzeba rozliczyć. A nastąpi to teraz lub później. Ale nastąpi !!!!
odpowiedz
pokaż 1 ukrytą odpowiedź
Ocena: 0 [0]
~kosa
[2011-05-27 15:00]
Ile twoja matka zjadła śniegu, żeby urodzić takiego bałwana?
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~????
[2011-05-19 22:00]
Ludzie !!! OPAMIETAJCIE SIE !!!! Ordery i odznaczenia wojskowe są nadawane za CZYNY ŻOŁNIERSKIE a nie za ustrój czy światopogląd społeczeństwa dlatego WM nadawano na wschodzie i zachodzie każdemu kto na nie zasłużył A dzisiaj przez POPULIZM żołnierz dostaje" odznakę pamiątkową za rany " a nie zasłużony medal.....
odpowiedz
pokaż 1 ukrytą odpowiedź
Ocena: 0 [0]
~ewina
[2011-05-23 10:13]
POPIERAM. "Virtuti Militari" - "Cnocie (dzielności) żołnierskiej" - i wszystko na ten temat. Przeraża mnie poziom wiedzy komentatorów i ignorancja. Za to w zacietrzewieniu i pyskówce wszyscy mocni. Żal...
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~lida
[2011-05-22 23:49]
gwiazda iraku czy afganistanu
NIE JEST PRZYZNAWANA ZA ZASŁUGI! Jest to odznaczenie o charakterze pamiątkowym, przyznawanym za nienaganną służbę w tych kontyngentach, dla żołnierzy i pracowników cywilnych. Order VM ustanowiony został jako order wojskowy za dzielność na polu walki, pod ogniem nieprzyjaciela!!!
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~lida
[2011-05-22 23:49]
gwiazda iraku czy afganistanu
NIE JEST PRZYZNAWANA ZA ZASŁUGI! Jest to odznaczenie o charakterze pamiątkowym, przyznawanym za nienaganną służbę w tych kontyngentach, dla żołnierzy i pracowników cywilnych. Order VM ustanowiony został jako order wojskowy za dzielność na polu walki, pod ogniem nieprzyjaciela!!!
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~lida
[2011-05-22 23:49]
gwiazda iraku czy afganistanu
NIE JEST PRZYZNAWANA ZA ZASŁUGI! Jest to odznaczenie o charakterze pamiątkowym, przyznawanym za nienaganną służbę w tych kontyngentach, dla żołnierzy i pracowników cywilnych. Order VM ustanowiony został jako order wojskowy za dzielność na polu walki, pod ogniem nieprzyjaciela!!!
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~lida
[2011-05-22 23:49]
gwiazda iraku czy afganistanu
NIE JEST PRZYZNAWANA ZA ZASŁUGI! Jest to odznaczenie o charakterze pamiątkowym, przyznawanym za nienaganną służbę w tych kontyngentach, dla żołnierzy i pracowników cywilnych. Order VM ustanowiony został jako order wojskowy za dzielność na polu walki, pod ogniem nieprzyjaciela!!!
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~lida
[2011-05-22 23:49]
gwiazda iraku czy afganistanu
NIE JEST PRZYZNAWANA ZA ZASŁUGI! Jest to odznaczenie o charakterze pamiątkowym, przyznawanym za nienaganną służbę w tych kontyngentach, dla żołnierzy i pracowników cywilnych. Order VM ustanowiony został jako order wojskowy za dzielność na polu walki, pod ogniem nieprzyjaciela!!!
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~lida
[2011-05-22 23:25]
nie znacie historii Orderu, a wypowiadacie się
Order VM ustanowiony został po bitwie pod Zieleńcami w XVIII wieku jako order w o j s k o wy Dla żołnierzy. Order przyznawany jest za "cnotę" - dzielność żołnierską! Wiecie, co oznacza "virtuti Militari"??? - to jest własnie dewiza orderu, która mówi, za co jest nadawny. I nie dorabiajcie do cholery dodatkowej, współczesnej ideologii spapranej polityką!
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~lida
[2011-05-22 23:25]
nie znacie historii Orderu, a wypowiadacie się
Order VM ustanowiony został po bitwie pod Zieleńcami w XVIII wieku jako order w o j s k o wy Dla żołnierzy. Order przyznawany jest za "cnotę" - dzielność żołnierską! Wiecie, co oznacza "virtuti Militari"??? - to jest własnie dewiza orderu, która mówi, za co jest nadawny. I nie dorabiajcie do cholery dodatkowej, współczesnej ideologii spapranej polityką!
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~heh..
[2011-05-19 16:02]
to kpina z Virtuti Militari
ludzie proponujący coś takiego chyba rozum postradali. Przykre, że aż takich idiotów mamy w Polsce. Przesłanie Virtuti Militari jest zupełnie inne. Ono nie jest za zabijanie. Ono jest za odwagę i narażanie swojego życia dla ojczyzny. Absolutnie nie jest za wystawianie swojego życia na loterię wojenną w zamian za kasę - to nie jest dla najemników.
odpowiedz
pokaż 3 ukryte odpowiedzi
Ocena: 0 [0]
~kapral podch
[2011-05-19 16:18]
wszystko chcą pohańbić nawet VM. Precz z prymitywami
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~zj
[2011-05-19 18:43]
na tym własnie poilega likjwidacja państwa polaskiego
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~lida
[2011-05-22 23:23]
to nie jest kpina.Order przyznawany jest za "cnotę" - dzielność żołnierską i kropka! Wiecie, co oznacza "virtuti Militari"??? - to jest własnie dewiza orderu, która mówi, za co jest nadawny. I nie dorabiajcie do cholery dodatkowej, współczesnej ideologii spapranej polityką!
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~Leon Noel
[2011-05-20 11:36]
ClAbiki, przemowienia, kwiaty, brawa i calusy - ludzka propaganda
Swiat zszedl na psy i odznaczac spuszczone psy wojny chyba jest stosowne, zeby nie bylo watpliwosci, kto przyniosl Polsce wstyd..Mozna krzyzem dla upamietnienia krucjaty w ktorej bierzemy udzial, ale rzeczywiscie "gwiazda" za wojny w Iraku, Afganistanie itp. krajach jest zdecydowanie lepsza; proponuje "pentagram", bo nawiazuje do satanistcznych bojownikow o "wolnosc, milosc i pokoj" oraz pentagonu; albo "gwiazde dawida", bo wiadomo w czyim interesie "niesiemy pokoj", poza tym da nam to mile skojarzenia z gwiazda betlejemska, ktora jest tak bliska sercu wszystkich chrzescijan..milujacych sie wzajemnie..oraz wszystkich ludzi, nawet "pogan".. - VIRTUTI PEACE..
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~Vladimir Harkonen
[2011-05-19 18:25]
Nie powinniśmy traktować Virtuti Militari jak szkopy
"żelazny krzyż" w czasie drugiej wojny światowej.Prestiż tego odznaczenia runął gwałtownie,po nadaniu go wszystkim w kotle stalingradzkim.Nie powinniśmy obniżać prestiżu naszego V.M.!!!!!!
odpowiedz
pokaż 1 ukrytą odpowiedź
Ocena: 0 [0]
~MalyMis
[2011-05-19 21:57]
Gupiście, moiściewy! Mój dziadek dostał za Lenino (podobno gorszej kategorii). A cóż był winny, że tak go losy rzuciły, że nie mógł walczyć gdzie indziej. Nawiasem, dostał VM razem z kulą, po której już nie wyszedł ze szpitala - zakopali go 3 lata potem.
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~felek
[2011-05-19 21:12]
Wirtuti Militari tylkodla walczących w obronie Ojczyzny i kropka.
Następny człowiek niezrównoważony przedstawia nierozwazne decyzje. Zrezygnuję z obywatestwa polskiego na znak protestu.
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~MOC
[2011-05-19 20:43]
Popieram postawe i poglad Klicha.
Rowniez uwazam ze ten order nie powinien byc nadawany zolnierzom bedacym na misjach.
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~MAM
[2011-05-19 20:07]
Gwiazda Iraku
złożyli wniosek, 7 lat czekam na Gwiazdę Iraku....już 3 Prezydent nie ma czasu...Weteran 1 zmiany
odpowiedz
pokaż 1 ukrytą odpowiedź
Ocena: 0 [0]
~mikołaj
[2011-05-19 20:17]
Za co ches dostać medal za napad na obcy kraj\/
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~Mikołaj
[2011-05-19 19:49]
Ja też jestem za nie
Nadawanie szlachetnego Krzyża VM za udział w haniebnych wojnach agresywnych, zdeprecjonuje wybitne odznaczenie nadawane do tej pory za szczytne zasługi w wojnach wyzwoleńczych i obronnych.
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
von basior
[2011-05-19 19:38]
XXXX
Niech ślimunów hamerykanie odznaczają skoro ich wynajęli.
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~mm
[2011-05-19 17:45]
Virtuti
Prędzej należy im się Żelazny Krzyż ze swastyką wręczony przez byłych esesmanów za kontynuowanie tradycji SS.
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~stokłosa
[2011-05-19 17:23]
Proponuję znieść wszystkie
medale i odznaczenia.To idiotyzm minionej epoki,niczemu nie służący.Urwanej ręki czy nogi nie przywróci.Zołnierka to praca, jak mało która . Bardziej stresowna i z narażeniem życia, to powinna być extra płatna i z dobrym ubezpieczenie.Te medale to jak umarłemu kadzidło.
odpowiedz
Ocena: 0 [0]
~ryczko
[2011-05-19 16:41]
Chyba ktoś upadł na głowę. Za sprzedawanie się Virtuti Militari???
Co za głupi kraj
odpowiedz