Szukaj wiadomości:

"Zakaz budowy minaretów to oznaka faszyzmu"

PAP | dodane 2009-12-04 (16:25)

drukuj A A A
Wynik ostatniego referendum w Szwajcarii wywołał burzę – 57% społeczeństwa opowiedziało się za zakazem budowy minaretów. Według populistycznej szwajcarskiej prawicy, z inicjatywy której przeprowadzono głosowanie, minarety są symbolem "wojującego islamu". Sprawa odbiła się echem w sąsiedniej Francji i Włoszech, które już zastanawiają się nad przeprowadzeniem podobnego głosowanie. Tymczasem świat muzułmański potępił zakaz, a według premiera Turcji jest on "oznaką faszyzmu".

Komentatorzy nie spodziewali się takiego wyniku niedzielnego referendum w Szwajcarii. Przedwyborcze sondaże wskazywały, że propozycja Szwajcarskiej Partii Ludowej (SVP) nie ma większych szans. Prawicowa partia przekonywała, że należy zakazać budowy minaretów – wież stawianych przy meczetach. Zdaniem SVP nie mają one charakteru religijnego, lecz stanowią "wyraźny symbol polityczno-religijnych roszczeń do władzy, co stawia pod znakiem zapytania podstawowe prawa".

Przeciwko zakazowi opowiadał się rząd i środowiska biznesowe, które uważały że zaszkodzi on wizerunkowi kraju i spowoduje bojkot szwajcarskich produktów. Natomiast obrońcy praw człowieka przekonywali, że jest on sprzeczny z zasadą wolności religijnej

Mimo to Szwajcarzy poparli zakaz. Tylko cztery kantony na 26 odrzuciły propozycję SVP. Minister sprawiedliwości Eveline Widmer-Schlumpf oceniła, że wynik referendum odzwierciedla strach przed islamskim fundamentalizmem, ale sam zakaz nie jest sposobem "przeciwdziałania tendencjom ekstremistycznym".

Fala krytyki

Po ogłoszeniu wyników referendów popłynęły słowa krytyki. Amnesty International oświadczyła, że rezultat referendum jest "wielkim zaskoczeniem i wielkim rozczarowaniem". - To, że Szwajcaria, kraj o długiej tradycji tolerancji religijnej i udzielania schronienia prześladowanym, przyjęła tak groteskowo dyskryminacyjną propozycję, jest dla nas szokujące - powiedział David Diaz-Jogeix, wicedyrektor programu ds. Europy i Azji Centralnej w AI.

Szef francuskiej dyplomacji Bernard Kouchner powiedział, że "jest zgorszony" wynikiem referendum, a przewodniczący Ligi Arabskiej, Amr Mussa, wyraził nadzieję, że zakaz będzie zniesiony na drodze prawnej.

Całą akcję potępiła także Wysoka komisarz ONZ ds. praw człowieka Navi Pillay, nazywając go "ewidentnie dyskryminującym". - Nie chcę potępiać demokratycznego głosowania, ale nie mam żadnych wahań, jeśli chodzi o potępienie kampanii wzbudzających w wielu krajach, w tym w Szwajcarii, lęk do zagranicy, który umożliwia takie wyniki - oznajmiła Pillay.

Ostre słowa padły również ze strony Turcji. Według Ankary, zakaz budowy minaretów stanowi pogwałcenie podstawowych praw i swobód. Jak pisze niemiecki tygodnik "Spiegel", turecki premier Recep Tayyip Erdogan oświadczył, że decyzja Szwajcarów to "znak rosnących w Europie postaw rasistowskich i faszystowskich". Zdaniem Erdogana islamofobia jest "zbrodnią przeciwko ludzkości", podobnie jak antysemityzm.

"Sprawa minaretów pogorszy sytuacje chrześcijan"

W sporze wypowiedzieli się także szwajcarscy biskupi. Zdaniem duchownych sprawa minaretów będzie miał fatalny wpływ na i tak już niełatwą sytuację chrześcijan w krajach muzułmańskich. "Zakaz wznoszenia minaretów nie rozwiąże żadnego problemu kohabitacji z islamem" – ostrzegł Episkopat Szwajcarii.

"Następstwa tego, że większość chrześcijan głosowała za zakazem wznoszenia minaretów, będą odmienne od tych, których by pragnęli" – ogłosili duchowni na Konferencji Biskupów Szwajcarskich w Lucernie.

Początek dyskusji

Fala krytyki wobec wyniku szwajcarskiego referendum sprowokowała debatę we Włoszech i Francji, gdzie mieszka najliczniejsza społeczność muzułmanów w Europie. Według sondażu francuskiego ośrodka Ifop, opublikowanego w dzienniku "Le Figaro", coraz więcej Francuzów jest przeciwnych wznoszeniu w ich kraju meczetów i minaretów. Niechęć do budowy nowych świątyń muzułmańskich zadeklarowało 41% mieszkańców Francji.

Taki wynik oznaczał, że odsetek Francuzów niechętnych budowie meczetów jest największy w ciągu ostatnich 20 lat. "Le Figaro" podaje, że nawet w 2001 roku, tuż po ataku na World Trade Center w Nowym Jorku, zdanie takie wyrażało dwukrotnie mniej Francuzów – 22% ankietowanych.

We Francji jest obecnie około 10 minaretów. Najwyższy z nich, mierzący 33 metry, znajduje się przy paryskim Wielkim Meczecie. Jak jednak podaje dziennik "Liberation", wieża ta nie jest obecnie używana do celów religijnych. Paryski muezzin nie wzywa już wiernych na modlitwę ze szczytu minaretu, gdyż - jak tłumaczy gazeta - "nie chce przeszkadzać okolicznym mieszkańcom".

Także włoskie media zaproponowały przeprowadzenie , na wzór Szwajcarii, referendum w sprawie budowy minaretów. "Spokojniutcy Szwajcarzy wywołali nagle zamieszanie w całej Europie" - stwierdza "Il Giornale", wydawany przez brata premiera Włoch Silvio Berlusconiego.

Zdaniem dziennika, we Włoszech konieczna jest debata nad problemami imigracji, które - jak napisano - skumulowały się w ostatnich latach. Doszło do tego, że "nałożono knebel na obywateli, oskarżając ich o rasizm za każdym razem, kiedy próbują zamanifestować swoje niezadowolenie" - ocenia "Il Giornale".

Gazeta skrytykowała jednocześnie Kościół katolicki za to, że dołączył do głosów protestów w reakcji na wynik szwajcarskiego referendum. "To my będziemy bronić Jezusa. katedr, dzwonnic, chorału gregoriańskiego, fresków Giotta. Nie po raz pierwszy we Włoszech to świeckim przypada zadanie obrony Jezusa przed błędami kleru" – pisze dziennik

Druga religia w Szwajcarii

Według oficjalnych danych w Szwajcarii mieszka około 400 tys. muzułmanów, z czego 50 tysięcy to wierni praktykujący. W kraju liczącym 7,5 mln mieszkańców islam stał się drugą religią po chrześcijaństwie, ale do tej pory obok 150 meczetów w Szwajcarii powstały tylko cztery minarety.


(mp)

oceń
7
1
Podziel się

Więcej na ten temat

wiadomości

multimedia

galerie

w innych serwisach WP

Opinie

Ocena: 0 [0]
~leonidas [2009-12-04 18:33]

Miłościwi katolicy
Czy Wy wiecie, że w krajach islamskich od wieków znajdują się chrześcijańskie kościoły i klasztory. A Wy co robiliście w Europie. Wyrzynaliście wszystko co nie katolickie i czego oczekujecie? Zrozumienia? Zniszczyliście państwa, ludzi, ich kultury i wierzenia. I czego oczekujecie...

odpowiedz

pokaż 14 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~ocena faktów [2010-06-25 21:42]

chrześcijanie w krajach muzułmańskich
Są nieliczne kraje muzułmańskie gdzie są nieliczni chrześcijanie ale to" beczka prochu " bo nacisk muzułmanów - niezadowolenia ,prześladowania , agresji jest coraz większy . Na razie władcy tych krajów nad tym jeszcze panują i chronią mniejszość wyznaniową ale gdy zmieni się władza może być różnie np. los Koptów jest niepewny. Proszę nie pisać głupot ,ze chrześcijanie maja się dobrze w krajach muzułmańskich bo tak nie jest .

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~mieszkaniec Europy [2010-06-25 21:33]

czy islamizacja Europy to fakt ?
Dzisiaj Rada Europy każe Szwajcarii aby zezwoliła na budowę minaretów a jutro każe innym krajom a w przyszłości Polsce . Najprostszym sposobem aby przekonać się jaką tolerancją darzą nas Arabowie ,muzułmanie - to wybudować u nich a konkretnie w tych krajach skąd przybywają do Europy np. kaplicę , kościół . Podniosą się krzyki , będą podpalenia , prześladowania ,mordy . W Europie pod płaszczykiem pojmowania demokracji i dyskryminacji próbuje się przeforsować prawa muzułmanów do islamizacji Europy . Dlaczego za narody i ich wolę mają decydować politycy ,decydenci . To oni zgotują nam taki los ,że będziemy mniejszością w Europie a nie jest to wyssane z palca bo wystarczy przeczytać nie zakłamane dane statystyczne i obliczyć matematycznie w przedziale np 50 do 150 lat . To Rada Europy zgotuje naszym pokoleniom islamizację i exodus z Europy . Bez względu czy w Radzie Europy są ateiści czy chrześcijanie to los będzie jednakowy dla wszystkich nie poddających się lub niezgadzających się z islamizacją. Najdłużej islamizacji będą opierać się w Europie Słowianie np. Polacy ,Białorusini , Ukraina ,Rosjanie ale nacisk państw już z islamizowanych będzie bardzo duży aby budowa meczetów , minaretów była ułatwiona. Do krajów słowiańskich przewiduję exodus ludności nie poddającej się islamizacji a później gdy Słowianie będą z islamizowani ,to już nie wiadomo gdzie będzie trwał exodus. To nie są słowa rozhisteryzowanego ksenofoba to są fakty dla myślących logicznie i perspektywicznie. W Warszawie powstają meczety i gdzie indziej w kraju też i będzie coraz więcej u nas i w Europie a politycy odpowiedzą ,że to zgodnie z prawem i demokracją .Już w tej chwili w niektórych krajach buduje się więcej meczetów niż kościołów np. w Anglii. Francja już nie ma nic do powiedzenia i siedzą cicho a w Niemczech powstanie Turcja bis oczywiście nie za życia obecnych parlamentarzystów .Skoro my jedziemy do krajów muzułmańskich i musimy przestrzegać ich zasady i obyczaje, to dlaczego oni jako przybysze do naszych krajów chcą tego- czego my nie możemy u nich ?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~wolny czlowiek [2010-06-20 18:23]

Londyn
Doslownie przed chwileczka wracajac ze sklepu zaznacze ze to jest 2-strefa konkretnie na przeciw stacji Whitechapel.Jakas grupka mlodych muslimow ponad 30 osob zachowywala sie bardzo agresywnie wykrzykujac jakies hasla jeden mnial nawet transparent niezwrocilem uwagi nawet jaki bo przechodzilem przez sam srodek tej agrezywnej i zamaskowanej grupy.Niebalem sie ale przyznam sie adrenalina skoczyla mi nieziemsko i co wnioskuje.Area ta zamieszkiwana niegdys przez przybyszow z glownie z Indi,Angoli oraz zydow.Aktualnie po wybudowaniu islam mosk center mieszkaja tu glownie wyznawcy wiary islamu czyli muzulmanie.O czym to swiadczy?...Tolerancja dla innych religi owszem ale jezeli nie wchodzi nam to agresywnie w droge.Jesli mi niewierzycie to popatrzcie co dzieje sie w zislamowanej europie.Ludzie protestujmy i niepozwalajmy im na budowe ich "swiatyn wylegu zla,nietolerancji i teroryzmu. "To jest ostatni dzwonek do przebudzenia!Za niedluga chwile obudzimy sie jak kraje europy zachodniej i bedziemy mnieli g.... do powiedzenia gdyz bedzie za pozno...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~pawcio [2009-12-04 18:35]

do Polskiego Pana------świadkowie Jehowy
starają sie głosc slowo Boże na całym świecie-rownież w Arabii pomimo ciężkich prześladowań.Katolicy natomiast w naszym rodzinnym kraju w Polsce darzą oględnie rzecz biorąc lekką ironią pomniejsze wyznania religijne propagujące zasady Biblii w codziennym życiu. Wcale sie nie dziwię że katoliccy misionarze są prześladowani=za bardzo mieszają się do polityki i-co gorsza nie reprezentują czystych zasad biblijnych-ot co.komentarze proszę na ..dorset@onet.pl

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~joe [2010-04-21 20:50]

W Łodzi i Warszawie chyłkiem
stawia się meczety - czy pytał ktoś o to mieszkańców?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Janson [2009-12-07 06:32]

Zaraz zaraz - ja popieram ten zakaz - zerknij dlaczego!
1 - właścicielami/rdzennymi mieszkańcami Szawajcarii są Szwajcarzy. Skoro mam demokrację, zostało przeprowadzone zgodne z prawem głosowanie. Okazało się, że mieszkańcy sobie nie życzą muzułmanów, którzy zachowują siędelikatne mówiąc; kontrowersyjnie. 2 - Nikt nie będzie mi dyktował jak mam postępować w swoim domu, dopóki nie łamię prawa. Szwajcarom nikt nie powinien mówić, czego sobie nie życzą we własnym kraju. Obrońcy praw człowieka niech zamilkną wobec większości, a rząd powinien postępować za woląludu, któy go wybrał. 3 - porównanie do faszyzmu? demagogia i populizm, ale głównie BZDURA! Nie widzę związku z faszyzmem. Jeśli nie życzę sobie wpuszczać do domu jechowych, to nie jestem faszystą. 4 - Szwajcaria nie straci w oczach innych krajów lecz zyska, jako państwo, któe nie ulega poprawności politycznej, a kieruje sięzdrowym rozsądkiem i swoją wolą.

odpowiedz

pokaż 16 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Gerber [2010-03-04 12:20]

Przypomnę że szef francuskiej dyplomacji Bernard Kouchner
popierający islamskich imigrantów ma żydowskie pochodzenie. To Żydzi rządzący Eurokołchozem napuszczali muzułmanów do Europy, twierdząc że w kolorowej Europie będzie im łatwiej rządzić. Także chcieli przez to pokazać jak się żyje z muzułmanami, aby zamknąć japę, krytykom postępowiania Izraelczyków względem dzikich muzułmanów.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Hugh [2009-12-15 10:10]

"Zakaz budowy minaretów to oznaka faszyzmu"
To czym jest zakaz budowy kosciołów w większości krajów islamskich. Do Arabi Saudyjskiej chrześcjanin nawet nie może wjechać chyba na specjalne zaproszenie w biznesie. Durna liberalizacja UE pozwalająca na budowę meczetów nie skłoni islamistów do wzajemności a jest odczytywana jako przekonywanie się europejczyków do jedynej prawdziwej wiary i rychłym zwyciestwem islamu w Europie. Skoro UE rządzi ciemnota i niekompetencja to dobrze że prości ludzie jeszcze nie zdurnieli.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jurek [2009-12-15 10:04]

przyjąć...
Przyjąć Turcję do EU i pozwolić na osiedlanie się w Europie Mułzumanów i po kilku latach językiem urzędowym w EU będzie Turecki albo Arabski.Czy to jest tak trudno zauważyć do czego oni zmierzają?Mieszkam w niemczech i widzę na codzień co oni robią.Pozwólcie na budowę Minaretów to zobaczycie następny krok w kierunku Islamizacji Europy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Amiel [2009-12-14 15:25]

Cieplo w sercu.
Powinien byc równiez zakaz budowy meczetów. Amen.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~max [2009-12-14 14:02]

Zakaz budowy minaretow!
W 100% zgadzam sie z wola Szwajcarow!!Nikt nie zapraszal muzulmanow do siebie przybyli ,obce panstwo stworzylo im warunki do bytu napewno lepszego niz by mieli u siebie wiec powinni sie oni dostosowac do panujacych zasad a nie odwrotnie,jezeli im sie cos nie podoba nie wroca skad przybyli i tam sobie moga budowac ile zapragna tych swoich wiez!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Polski Pan [2009-12-04 18:59]

Islam taki jaki jest
Koran 4, 56: Zaprawdę, tych, którzy nie uwierzyli w Nasze znaki, będziemy palić w ogniu. I za każdym razem, kiedy się ich skóra spali, zamienimy im skóry na inne, aby zakosztowali kary. Zaprawdę, Allah jest potężny, mądry!

odpowiedz

pokaż 20 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Głąb [2009-12-14 13:26]

Przyjaciel Turek
nie odróżnia demokracji of czego innego? I chce do IV unii?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~pyra [2009-12-14 11:59]

Muzułmańska ofensywa
Tu wogóle nie chodzi o wolności religijne. W Szwajcarii jest wiele (za dużo) muzułmańskich świątyń i nikt nie przeszkada stawiać nowych, w szwajcarskim stylu architektonicznym. Chodzi o to, że minaret, wizualny symbol Islamu, rujnuje tradycyjny krajobraz Szwajcarii. Brawo dla Szwajcarów, że się postawili. Muzułmańscy fanatycy oczywyście przeinaczyli sprawę by mobilizować swoich, a pustogłowi europejscy 'humaniśći' im pomagają.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Sandomierzanin [2009-12-12 08:54]

Faszyzm byłby wówczas, gdyby zakazano budowy SYNAGOG
Synagogi jakoś nikomu nie przeszkadzają. Może dzieje się tak dlatego, ponieważ przy Synagogach nie stoją minarety. Dopóki w Meczetach nie prowadzi się działalności naruszającej jakiekolwiek prawo, niech funkcjonują i dają pociechę wyznawcom Allacha. Jestem Katolikiem, ale gdyby ktokolwiek wziął pod uwagę działalność i "osiągnięcia" braci Chrześcijan, na pewno zakazałby budowy następnych Kościołów.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~patriora [2009-12-12 02:25]

1000% poparcia
cieszę się, że żyję w Polsce a nie na coraz bardziej wypaczonym (dzikim?) Zachodzie...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~bolo [2009-12-12 02:11]

Islam=Faszysm
Ta ich religja jest niczym innym jak faszyzmem samym w sobie doktryna tak samo wypaczona jak komunizm i totalitaryzm.Niema w niej tolerancji dla innych religii dlaczego my mamy byc demokratyczni dla nich skoro oni nazywaja innych niewiernymi i niepozwalaja budowac kosciolow katolickich u siebie?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ja [2009-12-11 14:21]

Co zatem powiedzieć o Arabii Saudyjskiej i tym podobnych krajach gdzie nie tylko nie wolno budować okazałych kościołów, ale nie wolno chodzić po ulicy z widocznym krzyżykiem na piersi bo wyląduje się w areszcie i będzie miało poważne problemy, a kobieta nie może pojawić się gdziekolwiek publicznie bez szmaty na głowie. To nie dyskryminacja i faszyzm? Na ten temat pani z ONZ napewno nie odważyłaby się wypowiedzieć. Nikt nie odważy się wypowiedzieć słowa krytyki. Niby mają prawo do ustanawiania we własnym kraju własnych praw i obyczajów, nawet godzących w wolność i dobro obcych. Jak się komuś ten świat i jego obyczajowość nie podoba poprostu nie musi tam przyjeżdżać i narażać się na szykany. Dlaczego jednak odmawia się takiego prawa Szwajcarom? Czyżby ziemia szwajcarska przestała być ich krajem i domem? Czy oni nie mają prawa żyć po swojemu, w zgodzie z własną tradycją. To nie ściągający nie wiadomo skąd muzułmańscy imigranci mają się przystosowywać do Szwajcarów, Francuzów czy Włochów, jeśli chcą żyć na ich ziemi tylko Szwajcarzy, Francuzi czy Włosi do tych obcych przybyszów, często nawet nielegalnych? Europa głupieje w ostatnich czasach na potęgę. Ruguje się zewsząd chrześcijaństwo, żąda zdejmowania krzyży, a z niemą akceptacją przyjmuje postępującą islamizację. Media wrzeszczą, FIFA nakłada kary na chrześcijańskich piłkarzy, wykonujących znak krzyża przed meczem czy po zdobyciu bramki bo to obraza uczuć innowierców i niewierców, swoją drogą przedziwne i niezrozumiałe jak czyjaś religijność może kogokolwiek obrażać, a milczy się jak głaz na temat muslimskich graczy po zdobytym golu padających na kolana i tłukących głową w murawę. Tłukących nie w Arabii czy Egipcie w barwach saudyjskiego czy egipskiego ligowca, ale graczy europejskich klubów tłukących w murawę angielską czy francuską. Im wolno, oni nie obrażają, ich nikt nie ośmieliłby się skrytykować, nie mówiąc już o ukaraniu, a gdyby się nawet skrytykować ośmielił rozpętałby taką burzę, że zrównano by go niemal z ziemią. Turczyny, araby, prezydenci, imamowie podnieśliby taki wrzask, krzycząc o faszyzmie, dyskryminacji, prześladowaniu religijnym i kulturowym, że władze tejże Francji czy Brytanii, unii europejskiej, przedstawiciele ONZ i europejskiego episkopatu przepraszały by chłopaka na kolanach. Brawo dla Szwajcarii i Szwajcarów za ich wyraźne i głośne STOP ISLAMIZACJI EUROPY. STOP MUZUŁMAŃSKIEMU PANOSZENIU.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kara [2009-12-09 15:10]

turcja jest najzabawniejsza
Wyrżnęła swoich chrześcijan (30% mieszkańców), nie raczy tego uznać i gada coś o faszyzmie. Swoją drogą to jej najbardziej zależy na islamizacji Europy. Ciekawe jak na jej terenie wyglądają wolności religijne?Z tego co słyszalam, nie najlepiej.Jak muzułmanie zaczynają coś gadać o prawach człowieka, to nie wiem, czy śmiać się, czy płakać.

odpowiedz